Jako velký fanoušek rumu Barceló, jsem dnes pozval do našeho magazínu majitelku Bottles and Labels a velkou podnikatelku, Věru Denkovou. Bottles and Labels je v Česku známá firma hlavně jako dovozce rumu Barceló anebo whisky Yellow Rose. V jejich portfoliu najdete nejen rumy a whisky ale také skvělé cognacy, champagne a jiné destiláty.
Věra navštívila naše Pardubice, tak jsme toho pochopitelně využili a vyzpovídali ji. Nejen z oblasti destilátů, ale také nakoukneme do jejího osobního života a života businessu. Touto cestou chceme poděkovat i jejímu ambasadorovi Honzovi Urbanovi, že nám umožnil toto seznámení a posezení. Rozhovor s Honzou najdete ZDE.
Nacházíme se v krásném golfovém resortu Dříteč, nedaleko Pardubic, který znáte z našich akcí a festivalů. Popíjíme kávu a mluvíme s Věrou o všem možném ale, víc v našem novém článku …
Zkušenost je nepřenosná, každý si musí „vylámat zuby“
Dobrý den paní Denková, v první řadě děkujeme, že jste přijala toto pozvání. Jako vždy na úvod v našem magazínu, Vás poprosím, představte se nám a naším čtenářům. Jste spolumajitelka značky Bottles and Labels. Jak to celé vzniklo a co za tím stojí?
Asi bych měla začít úplně od začátku, kdy jsem v roce 1998 nastoupila do marketingu ve společnosti Berentzen, pro ty, kteří pamatují Berentzen Saurer Apfel, to bude jistě milá světlezelená a jemně kyselá vzpomínka. Jak společnost v České republice vyrostla a vytvořila nový segment na trhu, v Německu se firmě příliš nedařilo a jak to tak u rodinných společností bývá, v roce 2009 změnila majitele a firmu převzala jedna z investičních skupin. Počátkem roku 2010 se vlastníci rozhodli pro restruktualizaci společnosti s tím, že veškerou synergii investují pouze do vlastních značek a všechny cizí z portofolia vylistují, a ve druhém kroku vyčistí managment společnosti, který nebude již potřebný. Rozhodli se pro krok, který popírá veškerou logiku v byznysu, pokud už máte 15 obchodních zástupců na trhu, tak je jedno, zda k lahvi vodky či likéru prodají tequilu, bourbon či kartón vína, naopak využijete jeho čas, cestu a to nejdůležitější, vazbu se zákazníkem.
Stála jsem tehdy před dilematem, zda se nechám zaměstnat u jedné z rakouských firem, či podlehnu tlaku dodavatelů, kteří byli vylistovaní a založím firmu, která bude pokračovat v distribuci vylistovaných značek. S jedním, tím nejdůležitějším, jsme si podali ruku a domluvili se na spolupráci, pak se „vlak rozjel“ a dodavatel si spolupráci tři měsíce před spuštěním rozmyslel, ale jak známo, lev se bez boje nevzdává a lvice nevzdávají ani předem prohraný boj, nezbylo nic jiného, než se „oklepat“, najít si náhradní cognac a začít s úplně jinou značkou a jiným obratem, než jsme si plánovali. Musím moc poděkovat kolegům, kteří se nebáli a šli do nejistoty, věřím, že toho ani oni nelitují a stojíme stále všichni při sobě, ať byli povodně, krize, prohibice nebo covid. Posledních 15 let bylo opravdu zkouškou pro všechny, kteří se pohybují v oblasti produkce alkoholických nápojů i celého gastro průmyslu, kdy bojujeme s tím, že nejsou hosté a nebo není personál a lahve champagne jsou na kvóty. Svět se zbláznil. To jsem odbočila již úplně mimo, ale je to opravdu složitá a tíživá situace.
Do portfolia B&B patří mnoho světových značek, představte nám v krátkosti, ty největší.
Je několik rovin, můžete mít světové značky, které jsou masivní po celém světě a u nás prodáme pár tisíc lahví, což je třeba Licor 43. Toho se v sousedním Německu prodá přes 2mil.lahví a u nás můžeme hovořit o několika tisících, takže z pohledu zahraniční firmy, která otevře náš katalog s portfoliem, se jedná o super brand. Nemůžu pominout champagne Nicolas Feuilatte, které je Champagne č. 1.na francouzském trhu a 3.na světě, u nás „dobíhá až na chvostu závodního pelotonu“, takže se snažíme pomyslný závod dohnat značkou champagne Autreau, malou rodinnou firmou, která vyrobí 800tis.lahví ročně a jejich Blanc de blanc /100%chardonnay / je lahodným chuťovým zážitkem.
Důležitou a známou značkou je Pircher, jedná se o 100% ovocné destiláty, nejoblíbenější je hruškovice Williams a pak celá řada ovoce, kterou si jen dovedete představit, od skvělé švestky přes višeň a třeba jeřabinovicí či jahodovicí konče, mnoho lyžařů si nedovede jinak závěr odpoledne představit bez hruškovice Pircher, i když v posledních letech jej úspěšně nahrazujeme Pircher Bombardínem, takže si kanibalizujeme trh, ale to je přirozený koloběh každého produktu.
Mnoho milovníků whisky má ve svých barech Old St.Andrew whisky, a jak většina golfistů ví, St.Andrews je kolébkou golfu, proto je tato whisky v lahvích tvaru golfových míčků.
Od společností Tessendier, což je jeden z největších producentů cognacu, máme značky Park, Grand Breuil, Campagnere a Du Buisson a rumy Saison, které stárnou v sudech po cognacu. Nemůžeme opomenout ani cognac Hardy, kde je společnost vedena ženou, velmi příjemnou dámou Benedict Hardy.
Náš brand ambasador hodně lobboval za značky Martin Miller’s gin a Yellow rose, tak jej máme v portofoliu pár měsíců, ale s nimi nás čeká ještě dlouhý běh.
Z těch menších určitě stojí za zmínku největší španělské vinařství Ramon Bilbao, likéry Manner /většina z vás zná sušenky a věřte, že to chutná jako ony/, Siboney rumy, Limoncello Villa Massa, whisky Wild Geese, stará dobrá Cora vermut, která se na českém trhu prodává již od roku 1968, a kdo má rád zábavu, najde si zalíbení třeba v sangria Lolea, která se vyznačuje „puntíkatou lahví“.
Značka Barceló je velká značka světového formátu, jak jste se k tomu dostala?
V květnu to bude 19 let, kdy jsme se značkou a distribucí s kolegy začali. Tehdy fungovala velmi dobře spolupráce se španělskou ambasádou a ti nás oslovili, zda-li nechceme rum Barcelo v Čechách distribuovat. Povedlo se nám díky tomu být nejstarším distributorem, mezi tím Barcelo vyrostlo takovým způsobem, že jsou největšími producenty tmavého rumu na světě. Jsme rádi, že můžeme mít tak významou značku vedle sebe a moje dcera promine, ale Barcelo je mým druhým dítětem.
Máme v blízké době očekávat nějaké novinky od značky Barceló?
Ano, po řadě Porto příjde Maple, ale ještě si pár měsíců musíme počkat, nicméně budeme jedni z prvních na světě, kdo bude moci uvést na trh tento unikátní blend.
A co jiné značky? Můžeme očekávat něco nového v stávajícím portfoliu, případně nějakou zcela novou značku, která ještě v Česku nemá zastoupení?
Každoročně doplňujeme portfolio od stávajících dodavatelů a rozšiřujeme o nové řady, případně vyměňujeme za ty, které se přestávají vyrábět. Co se týká nových značek, nechala bych si to zatím pro sebe, ale určitě se mají naši zákazníci na co těšit
Jestli můžu i osobní otázka. Slyšel jsem, že jste velká sportovkyně a ráda cestujete. Řekněte nám o tom víc.
Nemyslím si, že velká, spíše nadšená a houževnatá, mám ráda běhání po kopcích a před 7 lety jsem díky kamarádovi z Polska našla zalíbení ve skialpinismu, takže to prokládám s paddleboardingem. Díky tomu, že mám mnoho let pracovní aktivity na břehu Vltavy a před 12ti lety jsem oslovila kluka, co se plavil na něčem divném a tehdy téměř neznámém po Vltavě, slovo dalo slovo a druhý den mně vzal sebou. Ale nejezdím na peřejích a nehazarduji, ráda předávám zkušenosti a jsem ráda za nové přátele, které na vodě nebo na kopcích potkávám. Cestování do dálek upozadil covid a zvykla jsem si více trávit čas v Krkonoších, ať je léto či zima, je u nás hezky.
Co je Váš největší, životní zážitek?
Největší byl asi porod, bude to znít jako klišé, ale můžete mít za sebou 59 krásných firemních eventů, výšlap na Kamchatce, nic z toho není větším zážitkem.
Respektuji a uznávám konkurenční produkty.
Alkohol, business a ženy. To není moc obvyklá kombinace. Jaký je život ženy ve světě alkoholu?
Jednoduchý. Určitě jednodušší než mají muži ve světě alkoholu. Jako blondýna jsem zapamatovatelná. Nikdy na nikoho netlačím, respektuji a uznávám konkurenční produkty a vím, že na baru či v regálech je hodně místa, ale zároveň, že není nafukovací.
Bylo vaším životním cílem dělat s alkoholem anebo jste se k tomu dostala zcela náhodou? Rok po škole jsem pracovala ve společnosti Mercedes Benz a tehdejší finanční ředitelka firmy Berentzen mně při obchodní schůzce nabídla pozici v marketingu v tehdy mně nic neříkající firmě, tak jsem z teplého místa německé společnosti odešla do úplné nejistoty. Firmy, kterou vlastnili pár měsíců němci, ve které byl ještě původní majitel na pozici obchodního ředitele a firma žila z větší části z prodeje plagiátů, napodobenin známých světových whisek či cognaců, klasika 90tek, ale to by bylo na jiný článek a do úplně jiné rubriky.
Máte i jiné podnikatelské aktivity mimo B&B?
Nemám, dříve jsem se věnovala ještě několika projektům, poslední byla spolupráce s italskou společností, výrobcem dlažby, kde jsem byla konzultantem pro architekty a developery, ale člověk stárne, nestačí 4 hodiny spánku a jak říká s oblibou můj manžel “věnuj se jedné věci a dělej jí pořádně“, ve 45 letech jsem si jeho slova vzala konečně k srdci a věnuji se 100% jen byznysu v alkoholové branži.
Vím, že jste i součástí Cognac clubu ve Žlutých lázních v Praze. Co přesně tam děláte?
Starám se o jeho členskou základnu, protože se jedná o privátní klub, zajišťuji program pro členy a jejich přátelé, provoz podniku a degustace pro firemní či privátní klientelu.
Vaše dlouholeté zkušenosti ze světa businessu jsou inspirativní. Co byste poradila začínajícím podnikatelům?
Zkušenost je nepřenosná, každý si musí „vylámat zuby“, takže to chce na začátek obrovskou dávku odvahy, houževnatosti a píle, pokory a empatie, pár let bez volných večerů a víkendů. Bohužel se z 99% popularizují v současné době jen úspěšné start-up projekty a o těch ostatních, méně úspěšných či zcela neúspěšných se příliš nehovoří.
A poslední 2 klasické otázky. První: Jakým směrem byste se chtěla osobně ubírat v oblasti podnikání i mimo něj? Jaké jsou Vaše vize?
Jsem už ve věku, kdy vize nejsou žádnou prioritou, s oblibou říkávám, že dokud se nevozíme na chemoterapii, tak nemáme problém a máme se dobře, za tím si stojím. Nejsem ředitelkou banky ani obří firmy, držím se hesla, že cíle musí být vysoké, jinak zhyneme v průměru, ale i ten průměr si každý musí najít a vymezit sám, a mladí lidé musí pochopit, že z každého nemůže být digitální nomád ležící na pláži a pracující hodinu na dálku pobírající nadprůměrný plat. Doufám, že brzy skončí doba bláznivých instagramových či tik-ťokových voyaerů, kteří jsou jen nástrojem podivné reklamy a alespoň částečně se vrátíme k původním hodnotám a životu bez koukání do displayů, začneme si všímat více lidí kolem a usmívat se na sebe.
Druhá: Jaký je Váš názor na rumovou scénu v ČR?
Je veliká, jedna z největších na světě. Každý, kdo vidí, kolik se lahví v Čechách vypije, chce v Čechách prodávat. Čeká, že lusknutím prstu se sesypou zákazníci, ale nikdo z nich nevidí, kolik dřiny, edukačních večerů a proinvestovaných peněz za těmi čísly stojí, kolik nadšenců se spojilo a vytvořilo fanouškovské kluby, to nikde na světě nenajdete, jenom u nás.
Ale musím se ještě zeptat. Jak to děláte, že vypadáte na 20?
Degustuji, nepiji :), a mám stále pozitivní náladu, povaha se vám zrcadlí do tváře
Autor: Martin Socha